Plaadid

Öökülm – Välk Selgest Taevast

Mida me teame Rakverest ? Rakvere on (Tal)linnast 100 km kaugusel, rahvaarv – 17056. Rakveres onkõige väiksem poodide suhtarv inimese kohta – 62 ( võrdle : Tallinnas 1 pood 111 elaniku kohta, eesti keskmine 123). Uudiskünnise ületas hiljuti ka uudis mingitest tüüpidest, kes sõitsid autoga alla Rakvere Vallimäe vallseljakust. 16-aastane kutt suri haiglas, 25-aastane sai vigastada. Kahtlemata traagiline. Igavus on ka vastuseks, mille tihtilugu toovad RLV muusikud, küsimusele, miks nad seda (muusikat siis) teevad.

Mida me teame RLV hiphopscene´ist ja selle muusikast? Gee on selle keskne kuju, Stupid F on eesti Mobb deep ja eesti livest mc. Siis on seal veel muusikuid igale mõeldavale maitsele, RLV on justkui Eesti undergroundmuusika mudel. Kuna plaate tuleb Rakverest ikka tihedalt, siis vahele sattub ka sitta. “Succiety” oli ikka räigelt generic soundiga püüdlik urban-kogumik, mis ajas oma pretensioonitus pretensioonikuses iiveldama. Succiety reemiksid olid sama jama reemiksid, väheste õnnestunud eranditega, kuigi samuti kaugel RLV tippmarkidest. “Mõistatuslikud tegelased” aga viisid muusikakvaliteedi kõvera sujuvalt üles. Parimad hetked sellelt plaadilt olidki 2 lugu, mille taga mc LORD . Teine selle “loo” kangelane on minihiti “Flowwa” autor Melkker. Ehk siis klassikaline räpivorm 1 dj ja 1 mc – Guru ja Preem, Pete rock ja Cl smooth jne. Muidugi see on ainult vorm. Klassikalisest Gang starri räpist erineb see “sitt” samapalju kui Tallinna linnavalitsuse alkoholivastane pro- tervise/kepikõnni poliitika ja endise Minski poe ees heroiini llomis sõitev potensiaalne Edgari-valija. Ehk asjad on nihkes, rakvere-stylee.

Seda viski lugu” on kõik kuulnud ja selle vastu on raske vaielda. See meedlib nii kriitikutele kui kodututele, Jüri Liimile ja TÜ sotsiaalteadlastele – ehk igasugu äärmustele. Ehk siis inimestele, kes on enda muusikamaitset piisavalt harjutanud, et neil on lihtsalt pohhui, mis keegi nende muusikamaitsest arvab ( kriitikud siis) ja tavaline töörahvas – kõigesööjad, kellel pole mingit maitset kunagi olnudki. Kumbki grupp seda plaati ei osta : esimestele see antakse, teised tõmabavad selle või kuulevad kuskil raadiost. Tavaline plaadiostja on pigem konservatiivne kui uuendusmeelne. Sellega kaob alus Asuka väitele, mille kohaselt see plaat on tehtud raha saamiseks. Rääkimata veel sellest, kas Eestis saab üldse plaaditegemisega keegi rikkaks ja miks valida rikastumiseks selline riskantne muusikastiil nagu punkräpp, mille potentsiaalne ostjaskond on imeväike : räpparite muusikamaitse on konservatiisvem kui jihad ja punkarid on transformeerunud emodeks/gootideks ehk siis välja surnud.

See plaat on tore ja omapärane.

Punkräpp on muidugi tinglik termin, mis viitab rohkem hoiakule ja plaadi pikkusele (38.22), mitte enamat. “Välk selgest taevast” purjetab raskusteta üle eesti hiphopi karidest, kuna : 1. ta ei võta end liiga tõsiselt, ta ei ole targutav, täis võõrsõnu, kosmose-deep, targutav, nooruslik, püüdlik nagu see klassiõde su koolist, kes kõik pani kirja, aga oli ikka lollim kui sina. 2. ta ei tahagi olla hiphop, ta ei glorifitseeri laiu riideid oma raskeid läbielamisi ja muud sellist, mis ei ole kultuuri osa kunagi olnud, aga justkui mõeldakse sinna juurde. Muidugi teeb lihtsamaks hiphopi stampidesse mitte laskumist see, et suurel määral polegi tegemist hiphopiga. Stiilililiselt ongi see kõikvõimalike (urban-) stiilide orgaaniline (see sõna on lihtsalt püüdlikult siia pandud, kuna see on võõrsõna ja see jätab must targema mulje, innit) segu : baile funk, grime, techno, deep house, hiphop jne, mille ühendavaks lüliks on mc Lord. Öökülm on äkki eesti vaste Dan La Sac vs Scroobius Pipile, kuigi viimane on kontsentreeritum, monotoonsem ( ka heas mõttes).

Kui “Mõistatuslike tegelaste” “Niisama” peal oli Lord selline klassikaline stoytelling mc, siis siin on ta paljumitmekesisem. Ta häälel on üldse mingi imeline amplituud nii selles suhtes, kui kiiresti ta räpib, kui ka selles suhtes, milline hääl ise on – ta väändub on vahepal naljakalt piiksuv, kohati põhjamaadehirmulik siis jälle tõsine, hiljem karikeeriv. Aga it’s all good . Kui võrrelda välismaa mc ´dega, siis ta on vähemalt 2. loo alguses puhas Slick Rick, kogu see storrytellingu anne ja teiste inimeste häälte järgi tegemine jne. Nagu Slick Rick´ki on ta väga meelelahtuslik ja suudab sõnumi kohale tuua justkui möödaminnes.

Mulle meeldib siin plaadil kolm suunda. Esiteks selline klassikaline räpp (lood: regulaarne maavärin, kriitika), kus Lord saab kasutada oma märkimisväärset jutuvestmisoskust. Siis selline punkräpp andmine ( lood : viskit, välk selgest taevast), Lord deklameerib värsse kiiresti ( kohati isegi hüsteeriliselt) ja ka biit ei jää maha. Kõik toimub kiiresti jätmata mõtlemisaega – punk anno 2007. Kolmandaks skitid (viskitskit, laulupidu), kus Melkker saab näidata oma oskusi instrumentaaltantsumuusika vallas, mis tundub talle kodusem. “Laulupidu” on nagu sama äge kui see skit (“Incident at 66.6 FM”) Public Enemy kolmandalt albumilt, aga ainult tehtud natuke teiste vahenditega, kuigi õhkkond ja idee on väga sarnased.

Nendes mitte väga heades lugudes jääb midagi puudu. Mingi keemia äkki? Nagu need skitid on hästi maitsekad ja ägedad issenesest, aga osades täislugudes tundub beat selline unine, generic, liiga õhuline,photekilik. Kuigi tegemist on tantsumuusikaga, puudub osades lugudes kordus, drive. Energia on justkui seisev, potentsiaalne. Kuid neid lugusi on minimaalselt.

See, et skitte on plaadi keskel suhteliselt palju, tapab natuke albumi flow´d. Häid lugusi eraldivõetuna on nagu rohkem kui järjest kuulates tundub. Äkki oleneb summa ikkagi liidetavate järjekorrast? Tüüpidel on geniaalne vaist refräänide peale (second only to Toe Tag). Siin on vähemalt 3-4 superlugu : peohitt “viskit” – geniaalse refrääniga technorokk – 10 punkti , “sõnavabadus” ja selle rmx – garaaþi grime , mille drive tuleb sellest ägedast flöödi?käigust, mis taustal jõnksub – 9 punkti , jazzylik “regulaarne maavärin” – 8 punkti. + veel vähemalt 3-5 korraliku lugu.

7/10

jajah konkistadores

siit saab kuulata netis : http://www.mudamusic.com/detailid.php?196
http://lejalgenes.com/releases/?id=36

Teemas

Julged arvajad puuduvad

Jäta vastus